Wieczerza Pańska – 3 |
|
|
Kiedy mała grupa ludzi, którzy poprzedniego dnia chciała obwołać Jezusa królem, dociera do Kafarnaum, tam odnajdują Jezusa. |
W trakcie opisanej przez Ewangelistę Jana rozmowy, Jezus mówi im, że jest prawdziwym chlebem, który zstąpił z nieba. Z ich reakcji natomiast wynika, że nie rozumieją co Jezus przez to ma na myśli. Podobnie jak w wielu podobnych rozmowach z ludźmi, którzy nie okazywali Chrystusowi szacunku, Jezus przemawia do nich językiem, którego oni nie potrafią zrozumieć. |
Wieczerza Pańska – 2 |
|
|
Po cudownym rozmnożeniu chleba i ryb nad Jeziorem Galilejskim, obecni tam żydzi rozpoznali w Jezusie Mesjasza ponieważ skojarzyli ten cud z manną, którą Izraelici jedli w czasie swojej wędrówki po pustyni. Kiedy chcieli go porwać i obwołać królem (a tym samym rozpocząć powstanie przeciwko Rzymowi), Jezus niepostrzeżenie znika i rozczarowuje ich mesjanistyczne oczekiwania. |
Dlaczego Jezus odrzuca ich propozycję i dlaczego dokonuje dwóch innych cudów na Jeziorze Galilejskim tej nocy? |
Wieczerza Pańska – 1 |
|
|
Z tekstów ewangelii wynika, że Wieczerza Pańska była wieczerzą paschalną obchodzoną w Izraelu raz w roku 14-go dnia pierwszego miesiąca. Wszystkie ewangelie poświęcają dużo uwagi tzw. ostatniej wieczerzy, z czego wynika, że musiały być wcześniejsze wieczerze paschalne, w których Jezus wraz z uczniami uczestniczył. |
Jakie były żydowskie tradycje wieczerzy paschalnej? Czy Jezus, który przecież wielokrotnie występował przeciwko tradycji starszych, obchodził wieczerzę paschalną zgodnie z tradycją? Jak uczniowie mogli zrozumieć słowa Jezusa kiedy on rzekł o chlebie paschalnym, 'to jest ciało moje' a o winie paschalnym 'to jest krew moja'? |
Nie idź na kompromis |
|
|
W księdze Daniela w 3 rozdziale czytamy o niezwykłych wydarzeniach, które miały miejsce na równinie Dura w prowincji Babilonu. |
W trudnych momentach życia stajemy czasami przed pytaniem - którą drogą iść czy iść Bożą drogą, zaprzeć się samego siebie, tak jak to uczyniło to trzech młodych hebrajczyków, czy wybrać tę drugą drogę, własną drogę, drogę kompromisu, drogę grzechu, pewnego układu z tym światem? Był pewien Kościół w Tiatyrze, opisanyw księdze Objawienia Jana w 2 rozdziale, który miał z dokonywaniem właściwych wyborów spory problem. Zbór ten miał miłość, służbę, wiarę i cierpliwość, a nadto ostatnich uczynków było więcej niż pierwszych, jednak działy się tam rzeczy, które nie powinny mieć miejsca. Coś sprawiło, że kościół ten dokonywał złych wyborów i uczestniczył w różnych kompromisach zapominając o tym, że Jezus jest tym, który widzi wszystko.
|
Prawdziwa Niewola i Prawdziwa Wolność |
|
|
W Ewangelii Jana 8 rozdziale czytamy, że podczas pobytu Jezusa w Jerozolimie pomiędzy Jezusem i żydami nawiązuje się długi dialog w którym padają następujące słowa: |
Pochodzenie, czyli urodzenie się potomkiem Abrahama było dla żydów czymś bardzo ważnym, wręcz prestiżowym, coś co dawało poczucie przynależności do społeczności Bożej i przynależności do Jedynego Boga. Z jednej strony żydzi zdawali sobie sprawę o grzechu w swoich sumieniach, a z drugiej strony byli przekonani o swej prawości, a fakt wywodzenia się ich narodu od tak świętego człowieka jak Abraham uważali za wystarczający, by nie mieć wątpliwości co do swej sprawiedliwości. Jednak czy szlachetne pochodzenie, przynależność, sprawiedliwość według ciała gwarantowało wolność od Grzechu? |