Wieczerza Pańska – 2 |
|
|
Po cudownym rozmnożeniu chleba i ryb nad Jeziorem Galilejskim, obecni tam żydzi rozpoznali w Jezusie Mesjasza ponieważ skojarzyli ten cud z manną, którą Izraelici jedli w czasie swojej wędrówki po pustyni. Kiedy chcieli go porwać i obwołać królem (a tym samym rozpocząć powstanie przeciwko Rzymowi), Jezus niepostrzeżenie znika i rozczarowuje ich mesjanistyczne oczekiwania. |
Dlaczego Jezus odrzuca ich propozycję i dlaczego dokonuje dwóch innych cudów na Jeziorze Galilejskim tej nocy? |
Nie idź na kompromis |
|
|
W księdze Daniela w 3 rozdziale czytamy o niezwykłych wydarzeniach, które miały miejsce na równinie Dura w prowincji Babilonu. |
W trudnych momentach życia stajemy czasami przed pytaniem - którą drogą iść czy iść Bożą drogą, zaprzeć się samego siebie, tak jak to uczyniło to trzech młodych hebrajczyków, czy wybrać tę drugą drogę, własną drogę, drogę kompromisu, drogę grzechu, pewnego układu z tym światem? Był pewien Kościół w Tiatyrze, opisanyw księdze Objawienia Jana w 2 rozdziale, który miał z dokonywaniem właściwych wyborów spory problem. Zbór ten miał miłość, służbę, wiarę i cierpliwość, a nadto ostatnich uczynków było więcej niż pierwszych, jednak działy się tam rzeczy, które nie powinny mieć miejsca. Coś sprawiło, że kościół ten dokonywał złych wyborów i uczestniczył w różnych kompromisach zapominając o tym, że Jezus jest tym, który widzi wszystko.
|
Prawdziwa Niewola i Prawdziwa Wolność |
|
|
W Ewangelii Jana 8 rozdziale czytamy, że podczas pobytu Jezusa w Jerozolimie pomiędzy Jezusem i żydami nawiązuje się długi dialog w którym padają następujące słowa: |
Pochodzenie, czyli urodzenie się potomkiem Abrahama było dla żydów czymś bardzo ważnym, wręcz prestiżowym, coś co dawało poczucie przynależności do społeczności Bożej i przynależności do Jedynego Boga. Z jednej strony żydzi zdawali sobie sprawę o grzechu w swoich sumieniach, a z drugiej strony byli przekonani o swej prawości, a fakt wywodzenia się ich narodu od tak świętego człowieka jak Abraham uważali za wystarczający, by nie mieć wątpliwości co do swej sprawiedliwości. Jednak czy szlachetne pochodzenie, przynależność, sprawiedliwość według ciała gwarantowało wolność od Grzechu? |
Wieczerza Pańska – 1 |
|
|
Z tekstów ewangelii wynika, że Wieczerza Pańska była wieczerzą paschalną obchodzoną w Izraelu raz w roku 14-go dnia pierwszego miesiąca. Wszystkie ewangelie poświęcają dużo uwagi tzw. ostatniej wieczerzy, z czego wynika, że musiały być wcześniejsze wieczerze paschalne, w których Jezus wraz z uczniami uczestniczył. |
Jakie były żydowskie tradycje wieczerzy paschalnej? Czy Jezus, który przecież wielokrotnie występował przeciwko tradycji starszych, obchodził wieczerzę paschalną zgodnie z tradycją? Jak uczniowie mogli zrozumieć słowa Jezusa kiedy on rzekł o chlebie paschalnym, 'to jest ciało moje' a o winie paschalnym 'to jest krew moja'? |
Miłość Nie Szuka Swego |
|
|
W swoim nauczaniu na temat miłości apostoł Paweł podkreśla, że miłość nie szuka swego. Kiedy zbadamy tło historyczno-kulturowe życia w starożytnym Koryncie możemy dostrzec, co Paweł miał na myśli, mówiąc, "wszystko mi wolno ale nie wszystko jest pożyteczne" (1 Kor 6:12) i na nowo odkryć znaczenie tego wersetu w kontekście uczestniczenia w wystawnych ucztach i bankietach i związaną z tym powszechną rozpustą. |
Taki hulaszczy tryb życia był niestety udziałem niektórych wierzących w kościele w Koryncie i dotyczył zarówno osób, które miały wysoką pozycję społeczną jak i młodych osiemnastoletnich mężczyzn, którzy po raz pierwszy założyli togę zwaną 'toga virilis'. Paweł wzywa wierzących w Koryncie do zrezygnowania z pewnych swobód obyczajowych i sam podaje siebie jako przykład człowieka, który zrezygnował z wielu rzeczy, aby móc Koryntianom głosić ewangelię. A jaki to wszystko ma związek z tym, że miłość nie szuka swego? |