Konferencja w Jerozolimie – Ewangelia dla Narodów – część 2 (Dz.Ap. 15) |
|
|
Apostołowie ustalili, że poganie nawracający się do Boga powinni wystrzegać się bałwochwalstwa, (a w szczególności nie spożywać mięsa składanego na ofiarę bałwanom), spożywania krwi, spożywania mięsa ze zwierząt, które nie zostały właściwie zabite (np. zadławione) oraz wszeteczeństwa. Wszystkie te zakazy znajdziemy w Księdze Kapłańskiej (rozdz. 17 i 18). |
Dlaczego więc Jakub powiedział, żeby nie czynić trudności (dosłownie "nie denerwować") nawracającym się poganom, ale żeby nakazać im wystrzegania się tych czterech rzeczy wymienionych w Księdze Kapłańskiej? Jakub to uzasadnił w następujący sposób (Dz 15:21): "Mojżesz bowiem od dawien dawna ma po miastach takich, którzy go opowiadają, gdyż czyta się go w synagogach w każdy sabat." Dlaczego Jakub użył takiej argumentacji? |
Jezus Dobrym Pasterzem |
|
|
Jezus w swoich przemówieniach używał metafor, obrazów porównań. Starał się w jak najprostszy sposób pokazać nam, przedstawić to czego nie można opisać zwykłymi słowami, jednym zdaniem. Jezus w wyjątkowym obrazie przedstawionym w Ew. Jana 10 rozdziale traktuje nas jak swoje własne owce, a siebie jak Pasterza. Pasterza, który chroni owce, dba o nie, a nawet oddaje życie za nie. |
Bóg w swojej wielkiej miłości widział swój lud, bez Pasterza, ciągle potykający się zbaczający z Jego dróg i obiecuje, że sam zajmie się swoimi owcami. "Ezechiela 37:(24) Mój sługa Dawid będzie królem nad nimi i wszyscy będą mieli jednego pasterza. Będą chodzić według moich sądów, będą przestrzegać moich ustaw i wykonywać je." |
Trwaj w Krzewie Winnym |
|
|
Często zastanawiamy się co oznacza trwać w Nim w Krzewie Winnym (w Chrystusie) i przynosić Jemu owoc. Mamy na ten temat różne wyobrażenia, myślimy o głębokiej wierze i o owocnej służbie o przyprowadzaniu ludzi do Chrystusa, o robieniu czegoś dla Niego, o wysłuchanych modlitwach o przemienionym życiu.Czym tak naprawdę jest dla nas ludzi wierzących trwanie w Chrystusie? |
Ewangelia Jana 15: (1) Ja jestem prawdziwym krzewem winnym, a Ojciec mój jest winogrodnikiem. (2) Każdą latorośl, która we mnie nie wydaje owocu, odcina, a każdą, która wydaje owoc, oczyszcza, aby wydawała obfitszy owoc. (3) Wy jesteście już czyści dla słowa, które wam głosiłem; (4) trwajcie we mnie, a Ja w was. Jak latorośl sama z siebie nie może wydawać owocu, jeśli nie trwa w krzewie winnym, tak i wy, jeśli we mnie trwać nie będziecie. |
Konferencja w Jerozolimie – Ewangelia dla Narodów (Dz.Ap. 15) |
|
|
Pierwszy kościół był kościołem wyłącznie żydowskim. Od czasu nawrócenia Korneliusza, który był pierwszym poganinem który przyjął wiarę w Chrystusa, liderzy kościoła spotykają się w Jerozolimie w roku 50 n.e. i podejmują decyzję jak traktować nawracających się pogan i jak określić ich stosunek do Zakonu Mojżeszowego. |
Czy poganie mają taki sam dostęp do łaski w Chrystusie jak żydzi? Jakie argumenty zostały użyte na konferencji w Jerozolimie, dzięki którym osiągnięto jednomyślność pomimo wcześniejszych różnic? Dlaczego apostołowie mogli zakończyć konferencję stwierdzeniem, "Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my"? |
Nie Troszczcie Się o to Co Będziecie Jeść i Pić |
|
|
Uczniowie, którzy podejmowali decyzję pójścia za Jezusem obawiali się, że ich podstawowe potrzeby egzystencjalne, takie jak picie, jedzenie i ubranie mogą nie być zaspokojone. Jezus, rozmawiając z nimi o trzech przejawach pobożności, takich jak post, modlitwa i jałmużna, jednocześnie odpowiada na te obawy w genialny sposób, który całkowicie te obawy rozwiewa. |
Jeżeli potrzeby duchowe i potrzeby ciała są zaspokajane we właściwych proporcjach, o których mówi Jezus, wtedy znikają obawy o to, co będziemy jeść lub co będziemy pić. Słuchając ponadto słów Jezusa dochodzimy do wniosku, że martwieniem się nic konstruktywnego nie zdziałamy a więc zdecydowanie lepiej jest się nie martwić, lecz wierzyć Bogu. |